Regulamin organizacyjny

§ 1

1. Regulamin organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie zwany dalej „Regulaminem” określa wewnętrzną strukturę oraz zasady organizacji Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach.
2. Ilekroć w regulaminie jest mowa o Centrum lub Powiatowym Centrum należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie.

§ 2

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach działa na podstawie:
1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tekst jednolity z 2001r.
Dz. U. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.);
1. Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz.593 z 2004r. z późn. zm.);
2. Ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 z 1997r. z późn. zm.);
3. Ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.);
4. Uchwały Nr III/13/98 Rady Powiatu Monieckiego z dnia 21 grudnia 1998r. w sprawie Statutu Powiatu Monieckiego (Dz. Urz. Woj. Podl. Nr 4, poz. 25 z późn. zm.)
5. Niniejszego regulaminu organizacyjnego.
6. Innych przepisów dotyczących samorządowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek budżetowych.

§ 3

1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach jest samodzielną jednostką organizacyjno- budżetową Powiatu Monieckiego.
2. Centrum powołane jest do wykonywania zadań własnych powiatu oraz zadań administracji rządowej z zakresu opieki społecznej.
3. PCPR w Mońkach jest realizatorem zadań powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, do których należy:
1) opracowanie i realizacja, zgodnych ze strategią rozwoju województwa, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
a) rehabilitacji społecznej,
b) rehabilitacji zawodowej i zatrudniania,
c) przestrzegania praw osób niepełnosprawnych,
2) współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów, o których mowa w pkt 1,
3) udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika i samorządu województwa oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez radę powiatu programów, o których mowa w pkt 1, oraz rocznej informacji z ich realizacji,
4) podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
5) opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby samorządu województwa,
6) współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji społecznej i zawodowej tych osób,
7) dofinansowanie:
a) uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
b) sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
c) zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
d) likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
e) rehabilitacji dzieci i młodzieży,
8) dofinansowanie kosztów tworzenia i działania warsztatów terapii zajęciowej,
4. Starosta przy pomocy Powiatowego Centrum sprawuje nadzór nad działalnością powiatowych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej.
5. Terenem działania Powiatowego Centrum jest obszar Powiatu Monieckiego, w skład którego wchodzą gminy: Mońki, Knyszyn, Krypno, Jasionówka, Jaświły, Trzcianne i Goniądz.
6. Siedziba Centrum mieści się w Mońkach, przy ul. Słowackiego 5 A.

§ 4

1. Gospodarka finansowa Powiatowego Centrum prowadzona jest na podstawie rocznego planu dochodów i wydatków, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie o finansach publicznych.
2. Roczny plan finansowy uchwala Rada Powiatu w formie uchwały budżetowej.

§ 5

1. Pracą Centrum kieruje Kierownik powoływany i odwoływany przez Zarząd Powiatu.
2. Pracowników Centrum zatrudnia Kierownik
3. Podczas nieobecności Kierownika zastępuje go wyznaczony pracownik Centrum.
4. Zakres zastępstwa obejmuje wszystkie czynności należące do Kierownika Powiatowego Centrum za wyjątkiem rozstrzygnięć z zakresu spraw organizacji Centrum, pracowniczych oraz spraw dotyczących budżetu.

§ 6

1. Kierownik Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie:

1) Realizuje zadania własne powiatu z zakresu pomocy społecznej określonych w art. 9 pkt. 1-18 ustawy o pomocy społecznej.
2) Wykonuje zadania z zakresu administracji rządowej należące do kompetencji powiatu określone w art. 20 ustawy o pomocy społecznej.
3) Realizuje zadania powiatu z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych na podstawie art. 35a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
4) Zapewnia przestrzeganie przepisów o tajemnicy państwowej i służbowej oraz dotyczących ochrony danych osobowych.
5) Uprawniony jest do kierowania wniosków o ustalenie stopnia niepełnosprawności lub niezdolności do pracy do organów określonych odrębnymi przepisami.
6) Zapewnia kompleksowe rozwiązywanie problemów i sprawne funkcjonowanie Centrum.
7) Ustala szczegółową organizację Centrum oraz zakresy działania poszczególnych stanowisk pracy.
8) Odpowiada za wewnętrzną kontrolę i racjonalne gospodarowanie mieniem Powiatowego Centrum oraz przestrzeganie przepisów bhp.
9) Uprawiony do kierowania osób do Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Mońkach.

2. Do kompetencji Kierownika Powiatowego Centrum należy:

1) ustalenie zakresu obowiązków dla pracowników Centrum;
2) wydawanie decyzji z zakresu pomocy społecznej, a w szczególności:
a/ dotyczących umieszczania skierowanych osób w domach pomocy społecznej,
b/ dotyczących przyznawania świadczeń pieniężnych rodzinom zastępczym,
c/ dotyczących udzielania pomocy pieniężnej na usamodzielnienia i pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki,
d/ dotyczących obciążania rodziców biologicznych za pobyt ich dzieci w rodzinach zastępczych.
3) zawieranie umów z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych;
4) występowanie z wnioskiem do powiatów, na terenie których funkcjonują placówki opiekuńczo – wychowawcze o umieszczenie w nich skierowanych dzieci z Powiatu Monieckiego.

3. Kierownik Powiatowego Centrum podpisuje z upoważnienia Starosty:

1) decyzje z zakresu pomocy społecznej,
2) umowy z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych,
3) decyzje dotyczące umieszczania skierowanych osób w domach pomocy społecznej,
4) wystąpienia i sprawozdania kierowane do Wydziału Polityki Społecznej Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Marszałkowskiego i Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych ,
5) wystąpienia do organów administracji rządowej i publicznej, odpowiedzi na skargi i wnioski;
6) decyzje z zakresu kierowania osób do Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Mońkach.

§ 7

Do zakresu działania stanowisk pracy wyodrębnionych w strukturze organizacyjnej Powiatowego Centrum należy:

1. Stanowisko pomocy specjalistycznej:

udzielanie zainteresowanym informacji o prawach i uprawnieniach,
interwencja kryzysowa,
specjalistyczne poradnictwo,
pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających zakłady karne oraz niektóre rodzaje placówek resocjalizacyjnych,
udzielanie pomocy, opracowywanie indywidualnego programu integracji uchodźcy oraz określanie wysokości, zakresu i form pomocy,
realizacja zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych dla kombatantów i osób represjonowanych,
analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw,
umieszczanie skierowanych osób w domach pomocy społecznej,
szkolenia kadr Ośrodków Pomocy Społecznej,
obsługa interesantów w zakresie swoich kompetencji,
współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie swoich kompetencji,
kierowanie osób do Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Mońkach.

2. Stanowisko ds. opiekuńczo- wychowawczych:

organizowanie opieki i wychowania w formie zastępczej opieki rodzinnej lub w placówce opiekuńczo- wychowawczej dziecku pozbawionemu częściowo lub całkowicie opieki rodzicielskiej lub niedostosowanemu społecznie,
opieka nad dziećmi w rodzinach zastępczych,
współpraca z rodzinami pełniącymi funkcję rodzin zastępczych oraz ze szkołą, do której uczęszcza dziecko umieszczone w rodzinie zastępczej,
współpraca z placówkami opiekuńczo- wychowawczymi,
przygotowywanie decyzji administracyjnych w sprawie odpłatności rodziców biologicznych za pobyt ich dzieci w rodzinie zastępczej i dochodzenie tych należności,
przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących udzielania pomocy pieniężnej rodzinom zastępczym, na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci,
przygotowywanie decyzji administracyjnych dotyczących udzielania pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz kontynuowanie nauki osobom opuszczającym placówki opiekuńczo- wychowawcze, schroniska, domy pomocy społecznej i rodziny zastępcze,
organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, w tym dla rodzin zastępczych,
pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczających niektóre rodzaje placówek opiekuńczo- wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich i rodziny zastępcze,
podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb,
współpraca z Sądem Rodzinnym,
współpraca z organizacjami pozarządowymi w zakresie swoich kompetencji.

3. Stanowisko do spraw rehabilitacji zawodowej

dofinansowanie kosztów przystosowania tworzonych lub istniejących stanowisk pracy, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności osób na nich zatrudnionych,
dofinansowanie kosztów szkolenia i przekwalifikowania zawodowego osób niepełnosprawnych,
refundacja zobowiązań z tytułu realizacji umów zawartych z pracodawcami do 31 grudnia 2002r. dotyczących zwrotu kosztów wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne należnych od tych wynagrodzeń,
udzielanie pożyczek na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej,
dofinansowanie do oprocentowania kredytów bankowych,
podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
opracowanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz udostępnianie ich na potrzeby Samorządu Województwa,
przestrzeganie praw osób niepełnosprawnych,
współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych.

4. Stanowisko ds. rehabilitacji społecznej:

dofinansowanie uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich niezbędnych opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
dofinansowanie sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
dofinansowanie zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze,
dofinansowanie likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych,
współpraca z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych,
podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności,
przestrzeganie praw osób niepełnosprawnych.

5. Stanowisko ds. finansowo- księgowych:

prowadzenie spraw z zakresu gospodarki finansowej Centrum,
obsługa finansowo- księgowa rodzin zastępczych i usamodzielnionych wychowanków,
obsługa finansowo- księgowa Centrum,
sporządzanie planów finansowych oraz sprawozdawczości,
nadzór nad sposobem wydatkowania środków.

§ 8

Do kompetencji Powiatowego Centrum należy:

1. Opracowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych oraz programu na rzecz osób niepełnosprawnych.
2. Udzielanie zainteresowanym informacji o prawach i uprawnieniach.
3. Prowadzenie ośrodka interwencji kryzysowej.
4. Organizowanie i prowadzenie specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego dla rodzin zastępczych.
5. Szkolenie kadr pomocy społecznej z terenu Powiatu Monieckiego oraz doradztwo metodyczne.
6. Organizowanie opieki w rodzinach zastępczych oraz udzielanie pomocy pieniężnej na częściowe pokrycie kosztów utrzymania umieszczonych w nich dzieci.
7. Przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienia i kontynuowanie nauki osobom opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo- wychowawczych, resocjalizacyjnych, schroniska, zakłady dla nieletnich, domy pomocy społecznej i rodziny zastępcze.
8. Zapewnienie, organizowanie i prowadzenie usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym.
9. Umieszczanie skierowanych osób w domach pomocy społecznej.
10. Zapewnienie opieki i wychowania dzieciom całkowicie lub częściowo pozbawionym opieki rodziców oraz dzieciom niedostosowanym społecznie, w szczególności poprzez zwracanie się do powiatów na terenie których funkcjonują ośrodki opiekuńczo- wychowawcze o umieszczenie w nich dzieci z terenu naszego powiatu.
11. Pomoc w integracji ze środowiskiem osób opuszczającym niektóre typy placówek opiekuńczo- wychowawczych, resocjalizacyjnych, zakłady dla nieletnich, domy pomocy społecznej i rodziny zastępcze.
12. Pomoc uchodźcom poprzez opracowywanie indywidualnego programu integracji oraz określanie wysokości, zakresu i form pomocy.
13. Realizacja zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych dla kombatantów i osób represjonowanych oraz analiza ich sytuacji życiowej i podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw.
14. Realizacja zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
15. Opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności oraz ich udostępnianie na potrzeby Samorządu Województwa.
16. Podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb.
17. Realizacja innych zadań przewidzianych w innych ustawach
18. Dysponowanie środkami finansowymi przeznaczonymi na realizację zadań Powiatu z zakresu pomocy społecznej.
19. Dysponowanie środkami finansowymi przekazanymi przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych.
20. Kierowanie osób do Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Mońkach.

§ 9

W celu realizacji zadań Powiatowe Centrum współpracuje z organami administracji rządowej i samorządowej, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami, fundacjami, pracodawcami oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

§ 10

Wewnętrznymi aktami normatywnymi są zarządzenia Kierownika Centrum.

§ 11

Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Zarząd Powiatu w Mońkach.

Metryka strony

Udostępniający: Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mońkach

Wytwarzający/odpowiadający: Genowefa Kulikowska

Wprowadzający: Patrycja Oszczapińska

Data modyfikacji: 2017-03-22

Opublikował: Patrycja Oszczapińska

Data publikacji: 2017-03-22